Op reis!!!!

10 februari 2014 - Portugalete, Spanje

we zijn op reis gegaan we hebben maar tien procent van ons eten opgegeten. Want we zijn na twee dagen varen op 1/4 deel van de reis . We kunnen veilig door reizen. Wij hebben vandaag veel geluk gehad. Maar er kan nog van alles misgaan.

• We hebben vandaag een film gekeken over de pacific eilanden. De grote oceaan kan een hemel op aarde zijn. De Zuid-Pacific oceaan neemt 1/4 deel van de hele wereld in. Alle wereld delen passen erin + nog 1 keer Afrika. De Pacific eilanden zijn ontstaan door vulkanische uitbarstingen. We weten nog niet precies wat er leeft maar we weten wel dat er heel veel leeft. De mensen en dieren die er kwamen wonen moesten zich aanpassen aan hun leefomgeving. De golven kunnen er tot 28 meter hoog worden. Alle dieren zijn afhankelijk van hoeveel vis er hun kant op komt. Een bijzonder dier dat er leeft is de klapperdief. Hij kan wel 4 kilo zwaar worden en 1 meter lang. Hij eet kokosnoten en kan ze als enig dier kraken. De Hawaï eilanden liggen 3200 km van het dichtstbijzijnde continent af. Er leven minder dan 500 soorten dieren na 30 miljoen jaar. De diersoorten daar ontwikkelen zich in miljoenen jaren. Een van die diersoorten die daar leeft is de Hammer kopvlieg. De Hammer kopvlieg stamt af van de fruitvlieg. het mannetje gebruikt zijn hoofd om te stoten. Nog een ander dier dat er leeft is de vleesetende rups. Het eiland waar de Hammer kopvlieg/rups leeft heet pinkstereiland. Er leven ook mensen. Daar is de traditie als de oogst goed gaat springen mannen en jongentjes van een houten toren af om hun moed te bewijzen. Er leven al 2000 jaar mensen op dit eiland. Een avond in het jaar inde maand november komen de palolowormen naar het ondiepe water. De mensen die er wonen kunnen hun dan makkelijk vangen en de eitjes van de palolowormen is een soort kaviaar. Het eiland Anuta is een klein eiland van 250 vierkante meter. De mensen die op het eiland wonen gebruiken een unieke techniek om te vissen zoals: tentakels te gebruiken als lokaas voor de vissen. Dat doen ze als de oceaan te wild is voor hun boten. Op Anuta zijn er weinig bomen daarom zijn kano's dus kostbaar daar zijn sommige kano's al 150 jaar oud. Op paaseiland dus een ander eiland leven geen mensen meer omdat ze elkaar hebben uitgeroeid om dat ze grotere beelden wilden hebben dan hun buren.

1. Cor van der Goot:
    17 februari 2014
    Nu kan je de rest van de reis in het logboek gaan zetten, want we zijn op de eindbestemming.