rafa rafa

17 februari 2014 - Portugalete, Spanje

We zijn op een vreemd land aangekomen. Daar moesten we handelen. De mensen in Bettaland handelen met eenden, honden, koeien, schapen en varkens. Wij moesten wennen aan hun cultuur het was wel moeilijk maar daarna begrepen we hun. Als je een koe wou moest je boe boe zeggen, als je een varken wou moest je knor knor zeggen, als je een schaap wou moest je me me zeggen, als je een hond wou moest je waf waf zeggen en als je een eend wou moest je kwak kwak zeggen. Natuurlijk wou de ander ook iets voor dat ene dier terug. In die cultuur houden ze ook niet van lichamelijk contact. Als willen ruilen knikten ze maar als ze niet willen ruilen dan haalden hun schouders op. En ze hebben respect voor rijke mensen. Daarna gingen we naar Alfaland, daar was hun geluksgetal de cijfer. De mensen daar raken elkaar graag aan. Ze hebben respect voor oudere mensen. Hun lieveling spelletje is rafa rafa. Als je drie keer stampt met je rechter been dan wil je spelen, als de ander met je rechterhand met drie vingers op de bovenarm tikt dan accepteert hij om met je te spelen als hij dat niet wilt loopt hij gewoon weg. nu zal ik uitleggen hoe je het spel speelt. Je hebt een steen dat is je geluksteen, die steen moet je in een van handen zetten en een vuist maken en je armen strekken. Als de ander drie keer de hand zonder de steen heeft gekozen dan heeft hij gewonnen. Dan moet je met je rechterarm met drie vingers op de bovenarm tikken en hard rafa rafa zeggen. Als je dat zegt komt iedereen doet hetzelfde. En als je met een oudere speelt moet je hem laten winnen. Als je iets verkeerds doet word je van het land verbannen.

1. Cor van der Goot:
    17 februari 2014
    Kan je omschrijven hoe de cultuur is in Alfaland?